Krajobraz to przestrzeń, w której żyjemy. Na krajobraz składają się zarówno elementy środowiska przyrodniczego, kulturowego, jak i przestrzenie ukształtowane przez działalność człowieka.
Zależy nam, aby otaczający nas krajobraz był piękny i harmonijny, aby przyczyniał się do podnoszenia jakości naszego życia, wpływając na nasze samopoczucie, dając poczucie bezpieczeństwa, ułatwiając tworzenie i utrzymywanie więzi społecznych, inspirując i motywując nas do działania.
W świetle Europejskiej Konwencji Krajobrazowej krajobraz definiowany jest jako „obszar, postrzegany przez ludzi, którego charakter jest wynikiem działania i interakcji czynników przyrodniczych i/lub ludzkich;”. Często zapominamy jednak, że postrzeganie odnosi się do znacznie szerszego zakresu odbierania rzeczywistości niż tylko wzrokowego. Krajobrazów doświadczamy bowiem poprzez wszystkie zmysły, jawią się nam one jako suma zmysłowych doznań.
Właśnie dlatego tegoroczny temat Dnia Krajobrazu brzmi: Krajobraz: doświadczam w pełni.
W ten sposób Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pragnie zwrócić uwagę na multisensoryczny charakter krajobrazu, którego odbiór zależy od bardzo wielu czynników i wrażliwości poszczególnych zmysłów. Krajobraz można zobaczyć, usłyszeć, powąchać, a nawet posmakować go i dotknąć.
Odbieranie krajobrazu poprzez różne zmysły umożliwia nam doświadczanie go w pełni i nierzadko odkrywanie na nowo.
Z inicjatywy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska 20 października ogłoszono Dniem Krajobrazu. Data jest nieprzypadkowa – to dzień podpisania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej. Zgodnie z jej zapisami należy podejmować działania na rzecz podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie wartości krajobrazów, ich roli i wprowadzanych w nich zmian.
Z tej okazji uczniowie naszej szkoły wybrali się na krótkie wycieczki, aby bliżej poznać okoliczny krajobraz oraz móc go doświadczyć w pełni korzystając z pięknej jesiennej pogody.
Uczniowie podczas wyprawy rozpoznawali gatunki drzew iglastych i liściastych, poznawali piętra lasu, a także zasady zachowania się w lesie, jak również zwrócili uwagę na zamiany zachodzące w krajobrazie na przestrzeni wszystkich pór roku i chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami.